Empiryzm w życiu codziennym

Prawie jak Ironman

Prawie jak Ironman

Empiryzm reprezentuje pogląd, iż wiedza wynika z doświadczania i podejmowania decyzji w oparciu o to co poznane.” – taką definicję empiryzmu znajdujemy w polskim tłumaczeniu Scrum Guide’a.

Ta naukowo brzmiąca formuła ilustruje postawę, z którą spotykamy się – mniej lub bardziej świadomie – w życiu codziennym.

Postawmy się na chwilę w roli osoby, który zamawia kilka przykładowych produktów, spełniających jej wyimaginowane potrzeby.

Przykład A

Zamówiłeś garnitur u krawca. Czy chciałbyś go przymierzyć, zanim pojedziesz w nim na ślub przyjaciela? Czy słowa krawca „na pewno będzie ładnie leżał” są dla Ciebie wystarczająco przekonujące, aby zapłacić za niego 2 tys. PLN?

Chciałbym jednak przymierzyć. Krawiec mnie nie przekonał.

Przykład B

Zleciłeś stworzenie projektu wnętrza domu, którego rozpocząłeś właśnie budowę. Czy chciałbyś zobaczyć wizualizację pomieszczeń – choćby naszkicowaną na papierze – zanim ekipy wykonają adaptację? Czy stwierdzenie projektanta „doskonale czuję Pańskie potrzeby” jest dla Ciebie wystarczającym zapewnieniem, aby zapłacić 6 tys. PLN i przekonać się, czy faktycznie się zrozumieliście odbierając klucze od domu?

Chciałbym jednak zobaczyć wizualizację. Nie wiem, czy projektant dobrze mnie zrozumiał.

Przykład C

Zamówiłeś aplikację webową w firmie deweloperskiej. Czy chciałbyś zobaczyć swoją aplikację, zanim Twoi klienci zaczną jej używać? Czy zapewnienie szefa programistów „robiliśmy już coś takiego, będzie Pan zadowolony” pozwala Ci w spokoju zapłacić 30 tys. PLN, czekając na efekt finalny?

Chciałbym jednak zobaczyć mały, ale działający wycinek aplikacji już za tydzień. Nie jestem pewien, czy dobrze się zrozumieliśmy.

Konkluzja

Zanim idea, którą przekazujemy drugiej osobie, zostanie przez nią odebrana, ulega zniekształceniu. Na drodze pomiędzy naszymi myślami, słowami, tym co usłyszała druga strona oraz jak to zrozumiała i odniosła do swojej rzeczywistości, pojawiają się uproszczenia, zakłócenia oraz modyfikacje.

Przedstawienie uproszczonego produktu, przygotowanego w krótkim odcinku czasu może być parafrazą tego, jak zostaliśmy zrozumiani – empirycznie doświadczymy tego, jak nasze idee zostały uchwycone.

Przymierzymy garnitur i przekonamy się, czy „elegancki krój” znaczy dla nas to samo.

Obejrzymy szkice projektu wnętrza i dowiemy się, czy „minimalistyczne wnętrze” odbieramy w ten sam sposób.

Uruchomimy pierwszą wersję aplikacji i sprawdzimy, czy „prosty formularz” zrozumieliśmy w identyczny sposób.

Fotografia użyta na licencji Creative Commons od użytkownika andybient.

NADCHODZĄCE WARSZTATY

A może spotkajmy się na żywo?

Chcesz dowiedzieć, jak zwinne wytwarzać produkty z klientem zewnętrznym w Scrumie? Zobacz moje 2-dniowe warsztaty “Scrum dla software houseów”, które przygotowałem na bazie moich doświadczeń w pracy z klientami z USA, UK, Irlandii, Niemiec oraz Polski.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O WARSZTATACH →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.