Zmiany vs. eksperymenty

Zróbmy mały eksperyment

Zróbmy mały eksperyment

Prowadziłem ostatnio retrospektywę w zaprzyjaźnionym zespole. Spotkanie zmierzało powoli do końca – mieliśmy już bowiem zidentyfikowane problemy wraz z potencjalnymi rozwiązaniami. Wystarczyło tylko podjąć decyzję, które rozwiązania wybrać.

10-osobowy zespół, ze względu na specyfikę produktu złożony głównie z programistów, rozpoczął dyskusję nad wyborem rozwiązania do jednego z problemów. Z puli potencjalnych rozwiązań pozostały dwa najciekawsze, które podzieliły zespół na dwa obozy.

Rozpoczęła się dyskusja. Wymiana zdań była długa, pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji i pomimo moderacji – trudna do opanowania, ze względu na emocje panujące w zespole.

Jednak z mojej perspektywy najciekawsze w tym wszystkim było to, że zespół przez cały czas operował na poziomie teorii. Dyskutowali o tym, co się wydarzy na skutek podjęcia takiej, a nie innej decyzji. Trochę tak, jakby wybór był wiążący na całe życie.

Dlaczego moim zdaniem nie warto było poświęcać więcej czasu na dyskusję nad zmianą, a zamiast tego zdecydować się na eksperyment?

  • to tylko teoria – rzeczywistość może okazać okaże się zapewne nieco inna, aniżeli została opisana przez zwolenników oraz przeciwników rozwiązania,
  • złożoność środowiska – na poziomie ludzi, zespołu, produktu oraz firmy. Gotowe rozwiązania czy najlepsze praktyki nie działają w złożonym otoczeniu, być może rozwiązanie wyłoni się dopiero na skutek pracy zespołu,
  • łatwość zmiany decyzji – nie trzeba czekać do kolejnej retrospektywy, żeby zmienić raz wybrane podejście. Jeżeli coś nie działa, możemy to zmienić od razu,
  • zdobywanie wiedzy – traktowanie rozwiązania jako mały eksperyment z wartościowym rezultatem (jakikolwiek by nie był), nauczy zespół więcej, aniżeli najciekawsza wymiana zdań.

A Ty jak traktujesz zmiany? Zapraszam do komentowania.

Fotografia użyta na licencji Creative Commons od użytkownika snre.

NADCHODZĄCE WARSZTATY

A może spotkajmy się na żywo?

Chcesz dowiedzieć, jak zwinne wytwarzać produkty z klientem zewnętrznym w Scrumie? Zobacz moje 2-dniowe warsztaty “Scrum dla software houseów”, które przygotowałem na bazie moich doświadczeń w pracy z klientami z USA, UK, Irlandii, Niemiec oraz Polski.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O WARSZTATACH →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.